Vnímam sa ako súčasť ľudstva, verím v neho a chcem sa podieľať na jeho rozvoji. Som tiež muž, otec a dieťa. Svet je pre mňa dobrý priateľ a spoluriadi moju cestu. Tak jeden sen rozhodol, že som sa šiel venovať umeniu do Indonézie. Kultúrny šok ma ovplyvnil natoľko, že som sa pustil do štúdia etnológie a kultúrnej antropológie. Chcel som spoznať, kto je človek. Nespokojnosť so vzdelávaním ma viedla k vydávaniu študentských novín s túžbou vyhnať lenivosť z univerzity. Podarilo sa mi zazrieť aj tu svoju. Po období ticha som sa dostal k online komunitám, kde som sa prvýkrát cítil na správnom mieste. Často som roztrasený ale s vnútornou istotou vysvetľoval desaťtisícom ľuďom, prečo byť k sebe navzájom ohľaduplní. Pracovné vzťahy, o ktorých som mal asi ideálnu predstavu povolili a bolo treba ísť ďalej. Dostal som sa ku komerčnej marketingovej činnosti. Uvedomil som si aké je to mrhanie krásneho ľudského potenciálu a nechal som to. Dnes ma to znovu tiahne ku komunitám, k snahe pochopiť čo je to intímno medzi ľuďmi, láska a zmysluplná práca. Aj preto som veľmi rád prijal pozvanie sprevádzať študentov programu Nový príbeh ich procesom a vytvárať priateľský priestor podporujúci vytvorenie komunity študentov a lektorov.
Jozef Mihališin pôsobí ako lektor vo firmách, kde vedie akadémiu Leaders Create Leaders, vedie autognostickú Školu Iniciácie Človeka, ktorej zámerom je viesť ľudí k psychickej zrelosti a iniciácii duše. Facilituje ročnú sebapoznávaciu cestu pre mužov Zrkadlo muža ako aj Zrkadlo ženy. V rámci projektu Cesta rodiny sa venuje témam mama a syn, otec a dcéra a otcovia deťom. Sprevádza chlapcov na ich ceste k zdravej mužskosti a venujem sa aj prechodovým rituálom pre otcov a synov Z chlapca mladým mužom. Organizujeme letné i zimné pobyty pre rodiny a single rodičov s názvom Rodokmeň. Každoročne prevedie desiatky mužov 13-týždňovým programom Cesta hrdinu. Pre školy a organizácie vedie program Rock and water na získanie psycho-sociálnych zručností, s cieľom podporiť rozvoj sociálnych a emocionálnych kompetencií a predchádzať a redukovať problémy v intrapersonálnej a interpersonálnej sfére. Viac nájdete na www.mihalisin.com.
Vedomý muž, vedomá žena: Cieľ i cesta k naplnenému bytiu (workshop)
David Sulík vyštudoval VŠE, ako ekonóm pracuje vyše 20 rokov v bankovníctve. Je autorom kníh Duch sveta (2009), Zodpovedná spoločnosť (2010), Sociálna trojčlennosť (2012), Sociálna trojčlennosť II (2017), v ktorých sa zaoberá geopolitikou, históriou so zameraním na USA, Rusko a Európu, spoločenskými konceptmi a politologickými teóriami, prognostikou a alternatívnou ekonomikou. Píše články a zaoberá sa skúmaním princípov a konceptov priamej demokracie, slobodným vzdelávaním a kultúrnym životom a ich syntézou v podobe konceptu sociálne udržateľného a spravodlivého spoločenského a ekonomického systému – sociálnej trojčlennosti. K daným témam už niekoľko rokov vedie prednášky a diskusie.
Nové ekonomické a spoločenské paradigmy
Jozef Fekiač ako bývalý študent umelej inteligencie a umelého života realizuje svoj vzťah ku komplexným systémom ako permakultúrny dizajnér a lektor permakultúrneho dizajnu. Od roku 2012 sa venuje štúdiu permakultúry, aktivitám v organizácii Permakultúra SK, dizajnu pozemkov a experimentovaniu s permakultúrnymi postupmi na vlastnom pozemku. Bol 3 roky predsedom organizácie Permakultúra SK a od roku 2015 prevádzkuje rodinný bezodpadový e-shop. Je spoluzakladateľom lesného klubu Dúholie (Dúhová škola), v ktorom robí sprievodcu. Zaujíma sa o farmárčenie, efektívnu prácu s vodou a so zvieratami, „ľudskú“ permakultúru, a udržateľný sociálny biznis. Publikuje na webe www.permakultura.sk.
Úvod do permakultúry: Organický dizajn a udržateľná budúcnosť (workshop)
Robi Jankovich sa venuje fenoménu komunít, doplnkových mien a ekodedín už skoro 30 rokov. Prednáša a publikuje o prepojení našich potrieb (osobných aj kultúrno-spoločenských) s potrebami planéty Zeme. 20 rokov spoluorganizuje a facilituje víkendové semináre tvorby skutočného spoločenstva (true community building workshop), vedúce k hlbokému zážitku prepojenia (psychological sense of community). Okrem Extinction Rebellion sa venuje propagácii Supportive culture a Buen Convivir bezrastových (degrowth) a regeneratívnych kultúr. Je autorom kníh Žiar pekla a chlad Neba, Prebúdzanie DRAKA a Ako milovať myseľ a zachrániť si svet. Viac, ako tri desaťročia sa tiež praktizuje očistné pôsty, taichichuan a ďalšie umenia ovládania vnútornej energie a dychu.
Venuje sa hľadaniu nových a podporných ciest pre budúcnosť, spravuje portál www.planetA.earth a federované médium podHUBie.vsieti.sk na slobodnom open source sw.
Hlbinné prepojenie v jedinečnosti (workshop)
Emil Páleš vyštudoval kybernetiku a vyučoval počítačovú lingvistiku na Katedre umelej inteligencie Matematicko-fyzikálnej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. V rokoch 1989-1994 viedol výskumnú úlohu „Počítačový model slovenčiny“ na Jazykovednom ústave Slovenskej akadémie vied. Od roku 1994 založil a vedie neziskovú organizáciu Sophia, ktorá sa venuje integrálnym štúdiám. Dvadsaťpäťrokov skúma príčiny a vzorce tvorivosti v dejinách kultúry. Objavuje spoločné zákonitosti individuálnej psychológie, spoločenského vývoja a evolúcie prírody. Ukazuje tiež, ako sú podobné poznatky obsiahnuté v obrazných tradíciách staroveku a stredoveku. Jeho pôvodným príspevkom je objav a podrobné zdokumentovanie semimileniálnych (približne 500-ročných) cyklov v dejinách. Vyučoval externe na univerzitách v Bratislave, Plzni a Olomouci. V roku 2008 mu Karlova univerzita udelila cenu Zdeňka Kleina za najlepšiu prácu o etológii človeka.
Tanec archetypov: Stredoveký obraz sveta vo svetle vedy (kurz)
Dušan Šebo je kouč a meditačný učiteľ. V centre jeho osobného poslania a profesie je prepájanie hlbokej všímavosti s každodenným životom. Ešte ako doktorand na Geografickom ústave SAV sa venoval téme udržateľného rozvoja, no krátko po obhájení dizertačnej práce sa natrvalo ukotvil v presvedčení, že filozofiu udržateľného rozvoja možno účinne realizovať predovšetkým skrze transformáciu ľudskej mysle. V koučingovej praxi kladie dôraz na rozvoj všímavosti. Organizuje skupinové tréningy všímavosti a nenásilnej komunikácie. V r. 2021 obdržal od ctihodného Sujivu iniciáciu k výučbe meditácie satipatthana vipassana. Svoju vlastnú meditačnú prax rozvíjal predovšetkým pod vedením ctihodného Sujivu, Dhammajivu Maha Thero, ctihodného Pemasiri a tiež zosnulého Saydaw U Panditu. V súčasnosti sa tiež angažuje v iniciatíve Spolubytie.
Všímavá a nenásilná komunikácia: Reč, ktorá spája (workshop)
Bdelosť, súcit a meditácia vhľadu (workshop)
Zuzana Gajdošová vyštudovala personálny manažment na Univerzite Alexandra Dubčeka v Trenčíne a psychológiu na FF UK Bratislava. Viac ako 20 rokov pôsobila na rôznych pozíciách v oblasti HR kde nadobudla široké skúsnosti v oblasti práce s ľudmi, tímami a dynamikou organizácií. 15 rokov na manažérskych pozíciách vo výrobných spoločnostiach, ju doviedli k hlbokej viere, že cesta k radostnejšiemu a krajšiemu prežívaniu života každého jednotlivca vedie cez rozvoj vnútornej motivácie. Pri svojej práci využíva prvky koučingu, mentoringu, situačného leadershipu, facilituje workshopy a pomáha pozerať sa na veci z rôznych uhlov pohľadu. Zaujíma sa o témy ako agilita, odolnosť, flexibilita a ich využvanie v tímoch a organizáciách. Neúnavne pátra ako tímy môžu fungovať čo najefektívnejšie a najúčinnejšie, a ako rozvíjať dôveru, schopnosť nebáť sa konfliktu, osobného záväzku a pravdivosti voči sebe a iným. Ďalšou veľkou inširáciou je pre Zuzanu nový spôsob vedenia organizácií, kde môžu byť aplikované regeneratívne princípy a princípy community buildingu, ktoré jednotlivcom pomáhajú preklenúť ich rozdielnosti a oceňovať ich jedinečné kvality. Slovo láskavosť patrí podľa Zuzany aj do korporácií a práce ako takej.
Hlbinné prepojenie v jedinečnosti (workshop)
zuzana.gajdosova.101@gmail.com
Lukáš Karas sa dlhodobo zaujíma o mytológiu, hlbinnú psychológiu, umenie a rozprávky. Pred 14 rokmi začínal ako dobrovoľník v centre pre drogovo závislých, kde absolvoval výcvik v logoterapii. Výrazne ho formovala psychológia C. G. Junga a zaujíma sa aj o transpersonálnu psychológiu a štúdium mimoriadnych stavov vedomia, predovšetkým snov. Poznatky z týchto rozmanitých oblastí využíva aj vo svojich prednáškach zameraných na tvorbu mapy vnútornej reality. Vedie päťmesačný kurz hlbinnej psychológie Zrkadlá duše a organizuje prednáškový projekt Anima Mundi o integrálnej vede a zmene paradigmy. Vo svojej terapeutickej praxi spája poznatky z viacerých oblastí súčasnej psychológie, jeho doménou však zostáva hlbinná psychológia. Prostredníctvom nej potom pomáha klientovi nájsť individuálne tendencie a rozpoznať momentálny rozvojový potenciál. Prostredníctvom práce so snami, ktorú dopĺňa technikami Gestalt terapie, vedie klienta k stretnutiu s jeho vlastnou podstatou.
Cesta hrdinu a proces individuácie I. (kurz)
Barbora Pálešová vyštudovala Medzinárodné detské štúdiá na King's College London, kde sa zameriavala na inkluzívne vzdelávanie a politiku zamestnávania mladých ľudí so zdravotným znevýhodnením. Niekoľko rokov pôsobila v Nadácii Pontis na pozíciách rozvíjajúcich medzisektorovú spoluprácu. Je absolventkou prvého ročníka programu Nový príbeh a táto skúsenosť ju podnietila ísť na dvojročný sabbatical, v rámci ktorého skúmala hlbšie korene súčasných globálnych kríz a alternatívy k rozpadajúcemu sa spoločenskému príbehu dnešnej doby. Nové perspektívy sa rozhodla aplikovať na oblasť designu ľudských spoluprác podporujúcich úroveň individuálnych záujmov a súčasne rozvíjajúcich rešpekt pre skupinové a globálne
Regenerácia organizácií: Sloboda a ľudskosť na pracovisku (kurz)
Marián Štefanko vyštudoval strednú aj vysokú školu so záhradníckym zameraním a špecializáciou na ovocinárstvo a vinohradníctvo. Orezom a sadovníctvu sa venuje od strednej školy, pričom najradšej vykonáva zmladzovacie rezy dlhovekých jabloní. Po doštudovaní začal s hospodárením a revitalizáciou pozemkov na lazoch Horného Tisovníka, kde sa snaží vytvoriť trvalo udržateľné sídlo v spojení s cyklo-športoviskom. Je jediný pestovateľ drieňa veľkoplodého na Slovensku a medzi jeho záľuby patrí freestyle BMX, čomu sa aj popri škole poloprofesionálne venoval. V súčasnosti pomáha budovať BMX športoviská, kde sa snaží vnášať prvky trvalej udržateľnosti ako napr. správne hospodárenie s vodou, úpravy terénu za účelom väčšej bezpečnosti ako jazdcov tak divákov a vytváranie zázemia pre vznik komunít na športoviskách.
Úvod do permakultúry: Organický dizajn a udržateľná budúcnosť (workshop)
Martin Gavalier vyrastal v Štrbe, vo veľkom kruhu rodiny, v dedinskom a gazdovskom prostredí. Odjakživa ho priťahovali kultúry, ktorých život bol úzko spätý s prírodou. Zaujíma sa o kozmológiu prírodných národov, kultúrne dedičstvo a sedliacky rozum našich predkov. Je zakladateľom a predstaviteľom o.z. ART KRUH od roku 2004. Odvtedy sa venuje projektovému manažmentu a neformálnemu vzdelávaniu mladých ľudí na medzinárodnej úrovni. Študoval Arteterapiu. Žije a pôsobí v Prenčove pri Banskej Štiavnici, kde v rámci programu Erasmus+ organizuje rôzne školenia, tréningy aj mládežnícke výmeny s umeleckým a enviromentálnym zameraním. Je členom a lektorom školy Permakultúry, kde organizuje vzdelávacie kurzy pre dospelých. Metóde projektového dizajnu Dragon Dreaming zameraného na nehierarchické, participatívne formy riadenia, sa venuje od roku 2015. V súčasnosti je vo výcviku facilitátorov CB. Verí a napomáha skupinám i jednotlivcom, aby sa ich „sny“ mohli stať skutočnosťou a takto vytvárali uvedomelejšie zmysluplne kooperujúce ľudské spoločenstvá.
Dragon Dreaming (workshop)
Vlado Lobotka vyštudoval históriu na Komenského univerzite v Bratislave a filozofiu so zameraním na kozmológiu a vedomie na California Institute of Integral Studies v San Franciscu. Zaujíma sa o integrálnu filozofiu, transpersonálnu a hlbinnú psychológiu, paradigmatické posuny a teórie dejín zamerané na dynamiku vzniku a zániku civilizácií. Napísal knihu Cesta k zjednotenému kozmu a založil Inštitút Gaia, v rámci ktorého koordinuje 1-ročný vzdelávací program Nový príbeh a organizuje diskusné stretnutia Medzi svetmi. Vo voľnom čase sa venuje prekladaniu kníh (Vášeň západnej mysle, Kvantové otázky, Dizajn regeneratívnych kultúr, Skutočný Anthony Fauci) a dizajnu a realizácii regeneratívnych projektov. V súčasnosti si v Nitre a vo Viedni robí doktorát a vyučuje kurzy venované kultúrnym dejinám a evolúcii vedomia.
Život civilizácie a vývoj vedomia v čase (kurz)
Príbeh západnej psyché (kurz)
Integrálne vízie pre nové milénium (kurz)
Anna Smetanová od roku 2003 interdisciplinárne skúma vplyv človeka a krajinu a procesy v nej na rôznych časových, priestorových a rozhodovacích škálach. Pracovala a učila na popredných európskych univerzitách a vedeckých pracoviskách (viac info tu). Je certifikovaná pedagogička vysokoškolského a interkultúrneho vzdelávania, komunikačná líderka pre manažment zmeny, koučka, lektorka a facilitátorka skupinových procesov (viac info tu). Je inštruktorka vonkajších a vnútorných metód Qi Gong (tu), herečka a sprievodkyňa Playback Theatre (tu). Svojou prácou spolutvorí svet, v ktorom má každý z nás odvahu žiť svoj individuálny dar a svojimi schopnosťami prispieva k tvorbe Príbehu spolubytia (viac info: www.nature-reconnection.eu).
Nový príbeh pre krajinu (workshop)
Magda Takáčová je tanečno-pohybová terapeutka, koučka, facilitátorka autentického pohybu a lektorka kontaktnej improvizácie. Absolvovala 4-ročný výcvik tanečno-pohybovej terapie v Prahe podľa štandardov Asociace tanečně - pohybové terapie ČR TANTER® (www.tanter.cz). Je spoluzakladateľka OZ 4Arts Therapy a platformy Movement LAB. Aktuálne pôsobí v privátnej praxi, kde sprevádza ľudí pri témach ako sú úzkosť, zvládanie stresu, práca s traumou, hľadanie autenticity, nachádzanie vlastných zdrojov, budovanie vzťahu so sebou a pod. Ako tanečno-pohybová terapeutka pracovala s deťmi so špeciálnymi potrebami, s mladými klientami s poruchami príjmu potravy, s dospelými s kombinovaným postihnutím a s bežnou dospelou populáciou. Momentálne je vo výcviku TRE (trauma release exercise) - metódy práce s traumou. Pravidelne sa vzdeláva v oblasti tanca, pohybu, psychosomatiky, traumy, embodimentu a osobnostného rozvoja.
Autentický pohyb: Cesta k príbehom tela (workshop)