LEKTORKA: KAMILA NĚMEČKOVÁ
ANOTÁCIA
Každá činnosť vyžaduje prípravu, porozumenie danej téme a osvojenie si určitých špecifických zručností. Vzťah partnerov a následná výchova detí sú však väčšinou iba vedome či nevedome preberané z rodičovských vzorov a to formou: budem to robiť rovnako, lepšie alebo úplne inak ako rodičia. Tento prístup je dnes nedostačujúci. Žijeme v dobe, kedy sa otázky kvality vzťahu a výchovy viac a viac dostávajú do všeobecného povedomia, ale systém tradičného vzdelávania na tieto potreby doteraz takmer nezareagoval. Utváranie nášho “ja” sa z veľkej časti formuje v rodine, ktorá je dnes zložená oveľa rôznorodejšie ako predtým. Sme tiež súčasne jedincom aj spoločenskou bytosťou, individualitou aj univerzálnosťou. Tento workshop sa venuje otázkam prípravy v životne dôležitých ľudských činnostiach akými sú rozvíjanie zdravých rodinných vzťahov a výchova detí. V priebehu workshopu sa pokúsime nájsť odpoveď na kľúčové otázky ako napríklad: Ako rozvíjať zdravé vzťahy? Ako utvárať podmienky pre harmonický vývoj dieťaťa? Ako deti podporiť v ich individuačnom procese tak aby smeroval k osobnej integrite a celistvosti?
OBSAH WORKSHOPU
Cesta k vedomému partnerstvu a vedomému rodičovstvu začína porozumením osobnému životnému príbehu a schopnosťou rozpoznať a zmeniť modely správania, ktoré sme si priniesli z vlastných rodín a z vplyvu súčasného spoločenského systému. Prvá časť workshopu bude teda venovaná problematike rodičovských a spoločenských komplexov, tlaku spoločnosti a “ducha doby”. Spoločne zdieľané mýty a rozprávky boli vždy pokladnicou skúseností ľudského ducha a dnes sú znovu objavenou živou inšpiráciou. Zastavenie sa v mýtickom svete nám umožní uvedomiť si, že patríme do ľudskej rasy, a že riešime v podstate rovnaké problémy a zažívame obdobné situácie, aké naši predkovia žili dávno pred nami.
Druhá časť workshopu rozvinie tému rodiny. Pozrieme sa na otázky týkajúce sa súčasného pôrodníctva a rešpektu personálu k matke (ale aj k otcovi) a k dieťaťu. Ukážeme si škodlivé vplyvy odťažitej výchovy a “čiernej pedagogiky”, ktorá láme dušu dieťaťa, aj to aký má význam bezpodmienečná láska a vnímavosť k skutočným potrebám dieťaťa. Budeme sa zaoberať radom ďalších námetov, ako je absencia rituálu prechodu do dospelosti v západnej civilizácii, dôsledky tejto straty pre život jedinca aj celkovo pre spoločnosť, možnosti obnovenia tohto rituálu v rodine, rodová problematika, sexualita v rodine a vo výchove detí. Tiež sa sústredíme na otázku dôležitosti vyrovnaného pomeru umenia “prijímať a dávať”, ako a prečo by sme mali rozvíjať mnohotvárne inteligencie dieťaťa a jeho sociálne zručnosti, ktoré boli, a do značnej miery stále sú, upozaďované školským systémom v prospech jednostranného rozvoja IQ. Zamyslíme sa nad vplyvmi nových technológií a dotkneme sa aj ničenia “rodinnej krajiny” súčasnými médiami. Podstatný priestor bude v prednáškach venovaný aj téme detskej spirituality súvisiacej s formovaním etického prístupu k svetu – vedenie k láskavosti a k hľadaniu múdrosti sú najmocnejšie nástroje, ktoré svojim deťom môžeme odovzdať na cestu životom.
- Formovanie nášho ja a význam rodičovského zrkadlenia
- Nedostatočný pocit vlastnej hodnoty a ďalšie životné scenáre blokujúce harmonické prežívanie života
- Individuační proces, rozprávky a mýty – cesta hrdinu, iniciačné cesty mužov a žien
- Životné straty, význam a etapy psychického procesu spracovania strát
- Cesta západnej spoločnosti k novej kapitole v pôrodníctve
- Kontaktné rodičovstvo a jeho prínosy, bezpodmienečná láska a tematika hraníc vo výchove
- Prechodové a iniciačné rituály a ich význam v živote človeka, sociálny pôrod
- Pozitívna psychológia a ďalšie spôsoby prístupov k životu napomáhajúce duševnej odolnosti
- Médiá a nové technológie, neuroplasticita mozgu, rozvoj emočnej inteligencie dieťaťa
- Detská spiritualita a spirituálna výchova
ŠTUDIJNÉ MATERIÁLY