LEKTORKA: XÉNIA ČINČUROVÁ
ANOTÁCIA
Na to, aby človek rozumel svetu v sebe i svetu okolo seba, a teda, aby mohol byť skutočným lídrom, nestačí disponovať informáciami. Schopný líder by mal byť v prvom rade dobrým „čitateľom“ faktov, ľudí a okolností, aby dokázal správne vyhodnocovať situácie a predvídať budúci vývoj. Informácie je potrebné interpretovať v hlbších a komplexnejších súvislostiach. Nadhľad, zrelá životná skúsenosť a prirodzená múdrosť v konaní a rozhodovaní, ktoré takúto schopnosť intuitívne čítať situácie prinášajú, sa ale zvyčajne formujú až vekom. Dôležitú úlohu pri prebúdzaní vedomia a rozvíjaní schopností mladého lídra preto od nepamäti zohrávali príbehy – ich hlbokým prežívaním môže totiž mladý človek z veľkej časti nahradiť reálnu životnú skúsenosť, inšpirovať svoje konanie a zabrániť opakovaniu chýb, ktorých sa dopustili ich hrdinovia. Cieľom kurzu je formou sokratovského dialógu sledovať príbehy rôznych osobností, ich životné ciele, motivácie, modely správania, ich hľadanie zmyslu existencie a tak odhaľovať skryté zákonitostí sveta a ľudského života.
OBSAH KURZU
Kurz vedie k rozvoju schopností nevyhnutných k analýze faktov, ich kontextuálnemu vyhodnocovaniu, a tým aj k zvládnutiu umenia vedomého rozhodovania a vedenia. Interpretácia kladie dôraz na formuláciu otázok mieracich k podstate, na precízny prístup k detailom a ich vzťahovanie k celku. Absolvent kurzu rozvinie svoje analytické, intuitívne a analogické myslenie, vnímavosť k detailom a významovým nuansám. Absolvovanie kurzu zároveň prispeje k celkovej kultivácii myslenia, usudzovania aj sebavyjadrenia. Príbehy, s ktorými budeme pracovať ponúkajú možnosť účasti na širokom spektre životných skúseností z nadhľadu diváka, ktorý nie je osobne vtiahnutý do situácií a môže ich preto objektívnejšie posúdiť. Z hľadiska univerzálnosti životných situácií a menšej interpretačnej náročnosti budú východiskom kurzu mýtické obrazy jednoduchých rozprávkových textov, ktorých múdrosť je skrytá v čarodejnom, zdanlivo banálnom, a z pragmatického uhla pohľadu neraz nepochopiteľnom svete. Pri interpretácii obrazov sa budeme zameriavať na tie ich aspekty, ktoré formulujú základné hodnotové postoje a rôznorodé prístupy k životu, otvárajú etické dilemy a prinášajú dôležité posolstvá pre sebapoznanie človeka a poznanie jeho miesta vo svete. Hlavná otázka okolo od ktorej sa budú odvíjať naše stretnutia je: Aká by mala byť osobnosť lídra schopného tvorivo čeliť rôznym výzvam?
- Prostredie ako výzva. Zákonitosti sveta v mýtickom zobrazení a v divej prírode. (Význam priestoru prostredníctvom rôznych literárnych obrazov.) – 2 semináre
- Osobnosť ako výraz vnútorného presvedčenia. – Osobnosť formujú životné skúšky a jedným z najpriezračnejších obrazov tohto procesu je príbeh mladého kráľa od anglického majstra štýlu O. Wildea. Archetyp panovníka ponúka zamyslenie nad predpokladmi líderstva spojenými s mocou a zodpovednosťou. (1 seminár)
- Osobnosť ako výraz tvorivosti v konfrontácii s konformizmom /Postoje v krízových situáciách a ich motivácie. O osobnosti rozhodujú aj postoje, reálne činy. Preskúmame ich v dvoch rôznych kontextoch – v príbehu začínajúceho architekta našej doby v románe americkej autorky A. Randovej, a v autobiografickom svedectve človeka v ohrození života od svetoznámeho rakúskeho psychiatra V. E. Frankla. Texty oboch týchto autorov predstavujú modely osobného hrdinstva, ďalšej kľúčovej vlastnosti lídra. (5 seminárov)
- Tímovosť kontra egoizmus, líder v hraničnej situácii. (W. Golding) –Príbeh spoločenstva na opustenom ostrove anglického nositeľa Nobelovej ceny W. Goldinga odkrýva mechanizmy tímovej spolupráce a egoizmu so všetkými dôsledkami pre jednotlivcov a spoločnosť. Je to podnetná štúdia ľudského správania, motivácie a autority. (2 semináre)
LITERATÚRA